Societatea în care trăim cu invențiile ei tehnologice ne influențează modul de gândire și de trai așa cum Televiziunea a influențat societăți întregi. Mai nou apare o nouă ”cultură” sau influență, raportarea la Like-ul de pe Facebook. Majoritatea celor de pe Faceook postează tot ce postează sub imperiul Like-ului, sau ies la vânătoare de Like-uri. Nu este greșit să-ți dorești să fii apreciat. Foamea după iubire, după apreciere, este cea mai mare foame a sufletului și e normal ”să vânezi” atenția celor din jur. Ne naștem cerând atenție, uneori chiar exclusivă așa cum un bebeluș o vrea pe mama lui doar pentru el și e gelos pe ceilalți frați și chiar pe tatăl lui.
Dar să faci totul doar cu gândul la a aduna Like-uri, mai ales când ești slujitorul lui Dumnezeu nu e tocmai bine. Majoritatea preoților, pastorilor, slujitorilor lui Dumnezeu fie că sunt cântăreți, misionari sau evangheliști au conturi pe Facebook. Ce înseamnă o postare bună? Una care are 2 mii de like-uri și 100 de share-uri sau una care a atins cât mai multe inimi, chiar dacă are câteva like-uri? A predica în goana după like-uri nu e tocmai voia lui Dumnezeu.
Repet, nu-i greșit să aduni 1000 de like-uri și să te ”bucuri” de ele, dar atunci când îți e ”frică” să postezi ceva ce ai pe suflet, și știi că poate trezi pe cineva din somnul spiritual, și nu o faci doar pentru că nu adună like-uri, atunci nu e bine. Problema este că influența Like-ului se vede și în viața reală nu doar în cea virtuală.
Mă gândesc dacă Moise ar fi avut cont pe Facebook, câte like-uri ar fi atras el de la egiptenii printre care a copilărit dacă ar fi anunțat că dorește ”să-i ușureze„ de vreo 600 de mii de sclavi pe care societatea lor se baza pentru că așa voia Dumnezeu? Câte like-uri ar fi strâns el de la Faraon?
Mă întreb câte like-uri a strâns el la sfârșitul vieții când i-a chemat pe toți evreii, liber de acum, pentru a le transmite un mesaj aspru de la Dumnezeu. A compus chiar un cântec care să le fie mărturie că într-o zi Îl vor uita pe Dumnezeu și se vor închina unor idoli. Era un mesaj dur care nu-ți crea tocmai o stare de bine, ci de teamă. Nimeni nu ar fi dat like la astfel de mesaj. Și totuși Moise l-a spus (Deuteronom 31:16).
Mă întreb câte like-uri ar fi strâns Ilie după anuțul public că nu va ploua trei ani de zile din cauza păcatului lui Ahab și a poporului? Dacă Ilie s-ar fi gândit la like-uri atunci nu ar mai fi anuțat niciodată planul lui Dumnezeu de teamă să nu primească doar critici sau ”angry faces”.
Mă întreb câte like-uri ar fi strâns Ezechiel de la poporul evreu după ce Dumnezeu l-a pus să ia o cărămidă și să sculpteze pe ea o cetate asediată, o cetate asupra căreia a venit un popor crud cu berbeci de fier care să-i rupă porțile. Dumnezeu i-a spus să ia o tigaie și să o pună între el și această cetate ca un zid între ei și Dumnezeu. Apoi i-a mai spus să stea 390 de zile culcat pe o coastă legat cu funii în mijlocul cetății și să mănânce lucruri scârboase pentru că asta va păți poporul în perioada cât va fi împresurat (Ezechiel 4).
Eiiiii, câte like-uri ar atrage o astfel de profeție ilustrată? Vă spun eu. Nici unul. Ba din contră ar atrage numai dispreț și cuvinte grele. Dar Ezechiel a făcut-o. Uneori Dumnezeu are nevoie de oameni ”nebuni” ca să-și facă lucrare. Pentru că cei normali nu sunt dispuși să meargă împotriva like-urilor.
Mă gândesc la copilul Ieremia pe care Dumnezeu îl cheamă să se ducă la împărații lui Iuda, la căpetenii și la preoți și să le spună că niște popoare de la miazănoapte vor veni și-și vor pune scaunele de domnie la intrarea porților Ierusalimului (Ieremia 1:15-19). Câte like-uri avea să adune Ieremia căruia Dumnezeu îi spune: ”Nu tremura înaintea lor, ca nu cumva să te fac să tremuri înaintea lor… Ei vor lupta împotriva ta, dar nu te vor birui, căci Eu sunt cu tine ca să te scap, zice Domnul” (Ieremia 1:17;19)?
Și ultimul exemplu, dar nu cel din urmă, este Isus Cristos. Gândiți-vă câte mesaje dure a rostit el pentru popor, pentru Ierusalim, pentru Templu, pentru Farisei și pentru toți cei care nu voiau pocăința. Nu a evitat să spună lucrurilor pe față și să numească păcatul pe nume. Doar așa a adunat lângă el oamnei care mai târziu au format Trupul lui Cristos și ne-au lăsat prin Duhul Sfânt Scriptura, ”manualul omului curat”.
Așadar, slujitorul care transmite numai mesaje ”adunătoare de like-uri” e suspect. Suferă de ”feisbucită cronică” și ar trebui să ceară vindecare până Dumnezeu nu găsește altul dispus să transmită mesajele Lui tranșante, și nu doar cele de mângâiere și de încurajare.
Cu drag și prețuire,
Toni Berbece